LIVET BLIR BÄTTRE

 
Vår sista kurs det här läsåret är idrottspsykologi och min sista skriftliga uppgift är att skriva en forskningsöversikt inom ett visst område. Jag & min grupp har valt karriäravslut inom vår kategori. Jag vet inte om någon av er brukar titta på TV3's serie "Livet blir bättre" eller inte men hur som så var veckans avsnitt om Magnus Hedman, en av våra få Guldbollenvinnare (år 2000). Ett fantastisk avsnitt som får med verkligheten som vi och media glömmer bort när strålkastarna slocknar och de går från "hero to zero" över en dag. Ni borde titta på det avsnittet, finns på TV3 PLAY. Hur som så tittar jag på psykologiska och fysiologiska effekter av karriärsavslut och kände mig bara tvungen att ta med några av Magnus Hedmans tal i programmet, och hans avslutande ord.
 
 
“Egentligen kan man säga att jag förtjänade ingenting annat än det som hände mig för det var jag själv som sabbade det så mycket som jag gjorde, men det tog lång tid att komma till den insikten  som jag har idag. Jag har faktiskt löst det här själv & jag vågar stå för sanningen och  för mina misstag . Jag skyller inte ifrån mig på någon. För mig måste jag ha en stark psyke för att klara av det - en jävla  inställning - den hoppas jag också att jag kan ge med mig till massa människor och visa att man kan faktiskt vara på botten och ta sig tillbaka. I slutändan är det upp till oss själva hur långt vi vill nå i våra liv.” - Magnus Hedman.
 
“Att vara bäst i en värld och sämst i en annan gjorde mig osäker som ledde till misstag, ett stort misstag & ett ännu större misstag var att jag ljög. Den lögnen blev större, större och större. Tillslut blev den så stor att jag satt hemma och googla på hur jag bäst skulle ta mitt liv. Att ta ansvar för sina handlingar, att berätta sanningen om sina misstag, att våga stå för de och lära sig av de... det är för mig att ta ett/flera steg. Jag valde att stå för det jag hade gjort, & jag har gjort väldigt många människor illa framförallt mig själv, jag valde att  face:a det och erkänna att jag gjorde fel men istället lära mig av det. Att våga berätta sanningen för alla och mig själv,  det är för mig att vara en vinnare.” - Magnus Hedman.  
 
“Jag läker fortfarande och det kommer jag göra under en lång period. Sanningen är oerhört kraftfull och den kan göra ont & vara jäkligt tufft att berätta för någon men den leder i alla fall till ett liv som gör att jag kan stå för att jag gör.  Jag vill inte stressa in i något nu, skälet är att jag måste lägga all energi på mig själv och mina två killar. Jag kan säga att jag mår bättre idag än vad jag har gjort i hela mitt liv, nu är det människan Magnus som mår bra inte fotbollsspelaren Magnus. Jag vet vad mycket lättare livet blir.” - Magnus Hedman.
 

Kommentera här: